No stress

Nu återstår bara att bestämma vilken sorts spanska jag ska lära mig. Om jag ska fortsätta som jag lärt mig hittills, eller om jag ska anamma den argentinska spanskan. Vos med YTTERLIGARE en verbform istället för tú eller inte. Jag som tyckte det var tillräckligt många verbformer redan som det är, brasiliansk portugisiska har faktiskt inte lika många som spanskan eftersom det är samma för du/han/hon/det och även ni/de/dem. Även en hel del andra uttal med sh-ljud istället för j-ljud på dubbel-l och säkert massa som jag inte har ett hum om ännu. Språkfacist som jag är, får vi se hur det blir.

En sak är klar i alla fall och det är att jag måste sluta prata spanska med portugisisk brytning (okej bättre än svensk brytning iof) och jag måste i över huvud taget sluta prata så mycket portugisiska som jag gör! Okej, det är inte lätt när hostelet är fyllt av brassar som även blivit mina första vänner... Men lite smickrande är det ju faktiskt att jag inte alls glömt så mycket portugisiska som jag trott. Det flyter på fin fint här... ;-) Och okej jag har varit här i 4 dagar nu och på måndag börjar mina spanska klasser så no stress Bella.. Men snart kommer jag i alla fall växla problemfritt mellan svenska, engelska, portugisiska (som nu) och spanska! För här lär jag ju bli kvar tills jag hittar ett nice rum i en nice lägenhet. No stress där heller... Lite jobbigt blir det ju dock att bo i en resväska i längden.

Nu ska jag måla naglarna gröna (?) inför kvällens flathalloweenfest. Direkt in på marknaden! Check!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0